daady's blog

Varianta 6

Posted on: Sâmbătă, 22 Martie, 2008


1.
candidă – curată, inocentă
beteală – podoabă (de odinioară în cununa de mireasă a fetelor)

2.

În acest caz cratima are rolul de a marca elidarea vocalei finale a negaţiei „nu”. Pentru păstrarea ritmului şi a măsurii metrice, cele două cuvinte „nu” şi „ar” se pronunţă împreună.

3.
A trece în revistă
A trece hopul
A trece cu vederea
A trece măsura
A trece pe cineva prin toate apele

4.

În această poezie întâlnim motivul fetei bătrâne şi motivul oglinzii

5.

„În lacrimi tremură oglinda ca faţa apelor când plouă”

„Azi vasele-s împodobite cu triste flori de crizanteme”

6.

-ntăilor(întăilor – întâilor)
-nsamnă (însamnă – înseamnă)

7.

În ultima strofă identificăm o personificare (…”şi poate soarele de toamnă/S-o-nduioşa ca să-ţi arunce pe frunte mândra lui beteală”)
Eul liric e convins că undeva, în altă lume, timpul fetei nu s-a scurs, fiindcă acolo brânduşele înfloresc de-a pururi, şi poate soarele înduioşat o va face mireasa lui. De asemenea mai remarcăm o metaforă („mândra lui beteală”) care se referă pe de o parte la coroana de raze a soarelui şi la obiectul de podoabă al mireselor de odinioară (beteala). Eul liric participă afectiv la durerea fetei („Şi-mbrăţişaţi alături plângem”). Lacrimile îi liniştesc durerea („Din lacrimi liniştea sporeşte”). 

8.
Dimitrie Anghel se afirmă ca un gingaş poet al universului floral, prin esenţa sa pieritor. O fată palidă şi slăbită schimbă florile din vase; ieri în primăvara vieţii ei, vasele erau pline cu brânduşe, astăzi, în toamna vieţii, s-au ofilit mâhnite chiar şi crizantemele. Fiindcă aşa se întâmplă în casa celei care nu a fost mireasă. Oglinda are ape obosite (simbolul apare de două ori în cursul poeziei), a cunoscut şi ea trecerea timpului, imaginea ei nu mai are claritate. În strofă predomină epitetele şi se poate identifica şi o comparaţie.(„evlavios ca o vestală”).

9.

reflexivitate
În această poezie, eul liric reuşeşte să ne împărtăşească şi să ne transmită nu numai un fapt de limbă care se poate transmite oricărei inteligenţe omeneşti. Eul liric este capabil să ne comunice în acelaşi timp şi starea sa sufletească (empatia la durerea sufletească a fetei – „şi-mbrăţişaţi alături plângem” – ). În mesajul poezie se reflectă şi omul care îl produce şi sunt atinşi prin el toţi oamenii sensibili.

1 Response to "Varianta 6"

esti primul care stie sa citeasca 🙂
pana acum,am gasit la ex.7 numai din prima strofa

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Afla ce apare nou...!!!

( introdu e-mail-ul aici...)

Alătură-te altor 19 urmăritori

Vizitatori

  • 795,042 pana acum...
Martie 2008
L M M M V S D
    Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Reclama Ta !!!

Online

visit…

free counters

Arhive

Cele mai bine evaluate

Reclama ta !!!

%d blogeri au apreciat asta: