daady's blog

Varianta 46

Posted on: Sâmbătă, 29 Martie, 2008


1.  Umbra = fantasma
Zadarnic = inutil
2. – marchează vocativul „iubite înger scump”;
– reliefează cezura (procedeu artistic = pauză ritmică în interiorul versului, pe care-l desparte în două emistihuri, pentru a susţine cadenţa poeziei).
3.  * Iubirea ei a fost doar lacrimă şi suferinţă.
      * Abia după ce m-a trădat, mi-am dat seama că am încălzit un şarpe la sân.
4. Tema iubirii ; tema timpului ; motivul visului.
5.  Poezia este o confesiune lirică scrisă la persoana I singular, definind lirismul subiectiv. Ca majoritatea poeziilor erotice eminesciene, această creaţie exprimă nefericirea eului liric pentru iubirea pierdută şi amintirea plină de tristeţe pe care îndrăgostitul şi-o readuce în memorie: „În trista amintire a visului frumos…”. 
6.
Figură de stil: „iubite înger scump” – „iubite” adjectiv cu tentă de vocativ care denotă aproprierea afectivă a invocaţiei, „înger” fiind o metaforă hiperbolizantă, în final epitetul „scump” punând în valoare intensitatea sentimentului de iubire şi frumuseţea divină a femeii.
7.   Trăsături romantice:
– iubirea neîmplinită;
– iubita-înger;
– motivul visului;
– nefericirea îndrăgostitului din cauza pierderii iubirii;
– dezamăgirea eului liric, aflat mereu în căutarea idealului de iubire
8.  Titlul reprezintă o revelare a motivului trecerii timpului, amintirile aduse din valurile vremii impresionează prin pregnanţa detaliilor, sunt dulci ca spuma valurilor, dar cu timpul îşi diminuează din amplitudine şi se pierd în marea prezentului. Punctele de suspensie sugerează nostalgia eului liric pentru zădărnicia speranţei că iubita se va întoarce: „Zadarnic după umbra ta dulce le întind: / Din valurile vremii nu pot să te cuprind”.
9.  În prima strofă este evidenţiat sentimentul însingurării poetului, al îndepărtării de iubire, prin evocarea timpului care a trecut implacabil. Eul liric aspiră către o iubire ideală, atitudinea poetică ilustrând dorinţa îndrăgostitului de a trăi pe deplin sentimentul de iubire. Ca în majoritatea poeziilor
erotice eminesciene, eul liric realizează un scurt dar sugestiv portret al iubitei, folosind epitete şi comparaţii: „braţele de marmur”, părul lung, bălai”, „faţa străvezie ca faţa albei ceri”, „zâmbetul […] dulce”. Frumuseţea unică a fetei este conturată printr-o metaforă inedită: „Femeie între stele şi stea între femei”. Nostalgia şi nefericirea neputinţei de a-şi împlini fericirea reies din ultimele versuri: „Şi întorcându-ţi faţa spre umărul tău stâng/ În ochii fericirii mă uit pierdut şi plâng”. Este prezent şi epitetul „dulce” specific poeziei eminesciene. Eminescu alcătuieşte şi un scurt portret al iubitei care are: „părul lung, bălai:, „faţa străvezie”, „zâmbetul dulce”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Afla ce apare nou...!!!

( introdu e-mail-ul aici...)

Alătură-te altor 19 urmăritori

Vizitatori

  • 793,307 pana acum...
Martie 2008
L M M M V S D
    Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Reclama Ta !!!

Online

visit…

free counters

Arhive

Cele mai bine evaluate

Reclama ta !!!

%d blogeri au apreciat asta: