daady's blog

Varianta 96

Posted on: Sâmbătă, 1 Noiembrie, 2008


1.”arsita”=”pacla”; „ocarau”=”hulira”
2.cratima este folosita pentru a marca forma pronominala de dativ posesiv „-i”; rostirea intr-o singura silaba a doua silabe diferite; pastrarea ritmului si masurii versurilor.
3.a pune cruce cuiva, a-si face cruce; a fi cu crucea-n san; frati de cruce…
4.In imagini picturale si statuare, de o deosebita pregnanta a reprezentarii, Voiculescu pune in scena figura simbolica a unui personaj cu o vocatie mesianica, stand sub auspiciile sacralitatii, un personal liric si mitic aflat intr-o situatie de rascruce a destinului sau. Asemeni unui pictor de fresce, poetul alcatuieste prin mijloace specifice tabloul unei multimi impresionante prin numar si diversitate. Detaliile sunt izbutite gratie folosirii substantivelor la plural care numesc pe reprezentantii tuturor paturilor sociale, in ordinea descrescatoare a importantei lor: „carturarii”, „strajerii”, „gloata”, „talharii”. Componenta descriptiva a discursului liric este sugerata si de tabloul Ierusalimului in urma rastignirii lui Isus, prezent in ultima strofa.
5. Crucificarea lui Isus-tema biblica; motivul rugaciunii, tema naturii ca element participativ la suferintele personajului liric.
6. Versul „Si-adanc zbucnea blestemul din inima-i de mama” prezinta momentul in care Maria isi jelea fiul rastignit pe cruce. Poetul sugereaza durerea pe care aceasta o traia in acele clipe prin faptul ca ar fi putut fi in stare, ca mama, sa blesteme pe toti cei care il „hulisera”. Adverbul „adanc” are rolul de a sugera intensitatea trairilor si a tristetii Mariei.
7. Natura este in perfecta concordanta cu tesiunea dramatica a momentului. Asa cum amintea si Mircea Eliade, „crucificarea este un moment cosmic. Isus fiind rastignit pe Golgotha, in mijlocul lumii, in centrul pamantului, toata creatia este solidara cu patimile sale.” Asadar, raportul dintre cadrul exterior si suferintele personajului liric Isus este direct proportional.
8. Prima strofa debuteaza cu enuntul scurt ce concentreaza evenimentul „Isus murea pe cruce”. Metaforele hiperbolizante „Sub arsita grozava”, „tot cerul Palestinii/ Parea ca varsa lava” sugereaza dramatismul situatieie precum si natura care traieste durerea odata cu personajul liric. In cateva cuvinte , poetul reuseste sa transpuna intregul cavar al crucificarii lui Isus. „Curata-i frunte” simbolizeaza puritatea si natura divina a acestuia, iar fruntea insangerata de spini se afla in consonanta cu cerul Palestinei care pare ca „varsa lava”. Verbele la imperfect dilata temporal momentul rastignirii precum si sferintele indurate.
9. Viziunea poetului asupra scenei biblice este complexa. Poetul prezinta atat trairile si durerea acestuia si a apropiatilor sai ( Maria si Magdalena), atitudinea multimii, care il „hulira”, „cu fiere otetita il adapau”, „radeau cu hohot”, „ocarau”, dar si „reactia” cadrului exterior, al naturii, la evenimentele prezentate. Voiculescu reuseste astfel sa realizeze un cadru extrem de complex si plin de incarcatura emotionala.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Afla ce apare nou...!!!

( introdu e-mail-ul aici...)

Alătură-te altor 19 urmăritori

Vizitatori

  • 793,366 pana acum...
Noiembrie 2008
L M M M V S D
« Oct   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Reclama Ta !!!

Online

visit…

free counters

Arhive

Cele mai bine evaluate

Reclama ta !!!

%d blogeri au apreciat asta: